Våra sajter
Tillbaka till menyn

22 november 2023

Årets Företagare i bageribranschen 2023 utsedda

Markus Larsson och Magnus Olsson som driver Gyllen Linds Bageri med bas i Linköping vinner utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen 2023. Stefan Berg som driver Lillebrors bageri i Stockholm vann andraplatsen och Fabian Flink som driver Fabian Flinks Brödbod i Enköping kom på tredje plats.

Utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen delas ut av branschorganisationen Sveriges & bagare & konditorer för att hylla den ledare som skickligt lyckats skapa stabilitet, lönsamhet, tillväxt och värde för sitt bageri eller konditori och som gjort något som sticker ut och kan inspirera kollegor i branschen. Priset delades ut under en ceremoni i Stockholm den 21 november.

Mottagare av utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen 2023 blev Markus Larsson och Magnus Olsson, Gyllen Linds Bageri i Linköping. Juryns motivering löd:

”Att framgångsrikt leda i bageribranschen kräver mer än bara utmärkta bakverk. Årets vinnare har visat hur viktigt det är att ha en klar vision och förmågan att entusiasmera och förena ett team. En ständig strävan efter förbättringar, utveckling och att involvera hela teamet har gett goda resultat för den egna verksamheten och tjänar som inspirationskälla för hela branschen!”

Tvåa kom Stefan Berg som driver Lillebrors bageri i Stockholm.

Trea kom Fabian Flink som driver Fabian Flinks Brödbod i Enköping.

• Vi är fantastiskt glada och stolta över den här utmärkelsen. Att en jury med kompetens inom såväl bageri som företagande utsett oss till vinnare av det här fina priset och att de ser oss som inspirationskälla gör att vi sträcker lite extra på oss. Vi vill tacka alla våra medarbetare som hjälper oss till den framgångsresa vi är på nu – och självklart alla våra kunder. Utan dem skulle det här inte vara möjligt, säger Markus Larsson och Markus Olsson som driver Gyllen Linds Bageri.

Utmärkelsen har delats ut sedan 2016. Bakom utmärkelsen står branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Huvudsponsor är bagerileverantören Credin.

• Årets Företagare i bageribranschen är ett bevis på branschens dynamik och innovation. Markus och Magnus imponerar med sin förmåga att förena tradition. nytänkande och affärsskicklighet, vilket gör dem till föredömen för hela sektorn, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer som delar ut utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen.

Markus Larsson och Magnus Olsson, Gyllen Linds Bageri, Linköping

Markus Larsson och Magnus Olsson som driver Gyllen Linds Bageri med bas i Linköping lägger vikt vid tradition och kvalitet. Som ledare strävar Markus och Magnus efter att vara coachande och delegerande med öppen rapportering av resultatet till personalen. De båda har skapat en organisation som gör att de själva kan fokusera mer på utveckling än den löpande driften och det märks på den expansion företaget gjort med flera nya enheter de senaste åren. Fossilfria transporter och ett aktivt arbete med hållbarhet har blivit en naturlig del av verksamheten.

Stefan Berg, Lillebrors bageri, Stockholm

Stefan Berg som driver Lillebrors bageri i Stockholm lägger stor vikt på mänskliga relationer. Med sitt fokus på traditionella metoder kombinerat med moderna influenser har Stefan skapat ett bageri som står starkt, även i svåra tider. Hans fokus på att skapa en värmande plats för kunder och anställda är hjärtlig. Han betonar vikten av att skapa en rolig och levande arbetsplats, vilket är avgörande för att upprätthålla en positiv företagskultur. Hans önskan att lämna ett bestående intryck inom branschen är också lovvärt.

Fabian Flink, Fabian Flinks Brödbod, Enköping

Fabian Flink är visionären som driver Fabian Flinks Brödbod i Enköping med ett ledarskap som anpassas utifrån situation och omständigheter. Som företagsledare anser Fabian att det är viktigt att varje medarbetare ska förstå sin roll i helheten och kunna nå sin fulla potential med arbetsglädje och engagemang. Det lokala kvalitetsbageriet har visat på en uthållighet och tillväxt genom pandemi och den senaste tidens inflation.

Pressbilder och mer information om finalisterna finns tillgängliga på https://aretsforetagare.bageri.se/press/pressbilder/

För ytterligare information om Årets Företagare i bageribranschen, kontakta:

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer.

Mobil: 0703-64 67 94, e-mail: martin@bageri.se

Vinnare av Årets Företagare i bageribranschen:

2023 Markus Larsson och Magnus Olsson, Gyllen Linds Bageri, Linköping

2022 Robin Delselius, Robin Delselius Bageri, Stockholm

2020 och 2021 delades inte något pris ut pga. pandemin

2019 Roy Fares och Mattias Ljungberg, MR Cake, Stockholm och Göteborg
2018 Markus och Linda Ekelund, Thimons Konditori, Nässjö och Aneby
2017 Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström, Urshultsbagarn, Urshult
2016 Christian Jörgensen, Dahls Bageri, Göteborg

Kontaktuppgifter till årets finalister:

• Markus Larsson och Magnus Olsson, Gyllen Linds, 073-687 79 99 (Markus), 076 80 04 300 (Magnus)
  • Stefan Berg, Lillebrors bageri, 076-18 70 253