Våra sajter
Tillbaka till menyn

30 augusti 2019

Finalister klara i Årets Företagare i bageribranschen 2019

Fem företagare i bageribranschen har nu gått till final i tävlingen Årets Företagare i bageribranschen 2019. Utmärkelsen premierar framgångsrikt företagande – tillväxt, lönsamhet och ledarskap. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen går till en företagare som skickligt lyckats utveckla såväl ekonomiska nyckeltal som mål och visioner, marknadsföring och strategi, profilering, ledarskap och medarbetarskap. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Finalisterna är:

Anna Björlin, Lidingö Bröd & Patisserie, Stockholm.
Lidingö Bröd och Patisseri hade tre ledord inför öppningen av butiken i oktober 2014; känsla, känsla och känsla. Ägaren, bagaren och konditorn Anna Björlin lämnar inget åt slumpen. Allt från kundernas upplevelse av miljö, dofter till smak är noga genomtänkt.

Heléne och Micael Stålbom, Stålboms, Falkenberg.
Heléne och Micael Stålbom driver Stålboms Konditori, och de är inte bara kända för sina goda bakverk utan även för sina sommarkonserter där flera av Sveriges mest kända artister har uppträtt.

Mattias Ljungberg och Roy Fares, MR Cake, Stockholm & Göteborg.
Mattias Ljungberg och Roy Fares öppnade MR Cake i Stockholm för två år sedan och nyligen i Göteborg. Konditorierna har blivit en succé som inspirerat såväl bageribranschen som konsumenterna.

Anna och Ola Lanemo, Lanemo Konditori, Linköping
Syskonen Ola och Anna Lanemo driver Lanemo Konditori i Linköping. Den anrika konditoriet är framgångsrikt mycket tack vare syskonens entusiastiska ledarskap som bygger på tanken att personalen ska tycka att det är roligt att gå till jobbet. Ola och Anna vann silver i Årets Företagare i bageribranschen 2018.

Peter och Christin Halldén, Peters Konditori, Falkenberg.
Peters Konditori är ett första generationens familjeföretag som sedan 1996 drivs av Peter & Christin Halldén. Deras ledord för framgång är hög kvalité på produkterna och att kunderna alltid skall få ett trevligt kundbemötande i en ren och fräsch miljö. En annan framgångsfaktor är att de återinvesterar i företaget, vilket bland annat innebär att kunderna möts av en nyrenoverad butik och en ny uteservering.

–I vår bransch har vi under några decennier fokuserat på att utveckla själva hantverket och våra landslag håller nu världsnivå. Att både vara kreativ hantverkare och affärsman har sina utmaningar och för att stimulera den affärsmässiga delen av att driva bageri och konditori har vi tävlingen Årets Företagare i bageribranschen, säger Martin Lundell, VD för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Priset består bland annat av 50 000 kronor att använda för fortsatt utveckling av företagandet, och kommer att delas ut i samband med Sveriges bagare & konditorers Höstträff den 10 september. Dessutom blommor, diplom och uppmärksamhet såväl lokalt som nationellt.

Årets Företagare i bageribranschen är ett initiativ från branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Sponsor och samarbetspartner är bagerileverantören Credin.

Tidigare vinnare av Årets Företagare i Bageribranschen

2018 - Markus och Linda Ekelund, Thimons Konditori, Nässjö
2017 - Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström, Urshultsbagarn, Urshult
2016 - Christian Jörgensen, Dahls Bageri, Göteborg